Τετάρτη 2 Αυγούστου 2017

26 Ιουλίου 2017. Αναβίωσε και φέτος το παραδοσιακό Καγκελάρι στο Τζουμερκιώτικο χωριό Κτιστάδες Άρτας.






Κάτω από τα καταπράσινα πλατάνια της πλατείας των Κτιστάδες, στα Τζουμέρκα, οι σεβαστότεροι στην ηλικία και γνώστες του χορού και του τραγουδιού άρχισαν το χορό και το τραγούδι και οι επόμενοι ακολούθησαν το ρυθμό του χορού, επαναλαμβάνοντας κάθε στίχο των πρωτοχορευτών, τη Τετάρτη το απόγευμα 26 Ιουλίου 2017, στην αναβίωση του παραδοσιακού χορού Καγκελάρι.

Νέοι και ηλικιωμένοι, αντάμωσαν, πιάστηκαν θηλυκωτά μεταξύ τους, τραγούδησαν και χόρεψαν γνήσια το Καγκελάρι, όπως το έθιμο απαιτεί! 

Και του χρόνου με υγεία!

Τέτοιαν ώρα ήταν εψές, τέτοια και παραπροψές,
τέτοια και παραπροψές στο χορό που χόρευαν.
Στο χορό που χόρευαν, όλ΄αγόρια και παιδιά, 
όλ΄αγόρια και παιδιά και κορίτσια ανύπαντρα.
Και κορίτσια ανύπαντρα με καινούρια φορεσιά,
με καινούρια φορεσιά και χρυσά κεντήματα.
Με χρυσά κεντήματα και στη μέση στο χορό,
και στη μέση στο χορό κάθεται χρυσός αϊτός.
Κάθεται χρυσός αϊτός και τσιμπάει τα νύχια του
και τσιμπάει τα νύχια του τα χρυσά φτερούγια του.
Τα χρυσά φτερούγια τα βασιλικούδια του,
τα βασιλικούδια του το Θεό παρακαλά.
Το Θεό παρακαλά δως μου Θεέ μου δύναμη,
δως μου Θεέ μου δύναμη να χυθώ ν΄αρπάξω μια.
Να χυθώ ν΄αρπάξω μια κι αν δεν την εδιάλεγα
κι αν δεν την εδιάλεγα να΄πεφταν τα νύχια μου.
Να΄ πεφταν τα νύχια μου τα χρυσά φτερούγια μου,
τα χρυσά φτερούγια μου τα βασιλικούδια μου.
Τα βασιλικούδια μου συ που σέρνεις το χορό,
συ που σερνεις το χορό σα κλωνί βασιλικό.
Σα κλωνί βασιλικό, σαν κλωνάρι αμάραντο,
σαν κλωνάρι αμάραντο, να΄τανε στον κήπο μου.
Να΄τανε στον κήπο μου, να το συχνοπότιζα,
να το συχνοπότιζα, τετραδοπαράσκευο.
Τετραδοπαράσκευο και Σαββατοκύριακο
και Σαββατοκύριακο συ που σέρνεις το χορό.
Συ που σέρνεις το χορό κάνε κύκλες στο χορό,
κάνε κύκλες στο χορό, κάνε διπλοκάγκελο,
κάνε διπλοκάγκελο, διπλοκαγκελίσματα.
Διπλοκαγκελίσμα και κλωθογυρίσματα
και κλωθογυρίσματα συ που σέρνεις το χορό.
Συ που σέρνεις το χορό κάνε τριτοκάγκελο,
κάνε τριτοκάγκελο, τριτοκαγκελίσματα.
Τριτοκαγκελίσματα και κλωθογυρίσματα
και κλωθογυρίσματα συ που σέρνεις το χορό.
Και κλωθογυρίσματα συ που σέρνεις το χορό,
συ που σέρνεις το χορό, κάνε τετρακάγκελο.
Κάνε τετρακάγκελο, τετρακαγκελίσματα,
τετρακαγκελίσματα και κλωθογυρίσματα.
Και κλωθογυρίσματα είμαι ξένος και θα ιδώ,
είμαι ξένος και θα ιδώ και θα πάω να μολογώ.
Και θα παω να μολογώ στα χωριά που θα διαβώ,
στα χωριά που θα διαβώ και στη πόλη που θα μπω.
Και στη πόλη που θα μπω και θα με ρωτήσουνε
και θα με ρωτήσουνε τι χορός γινότανε.
Τι χορός γινότανε, τετρακάγκελος χορός,
τετρακάγκελος χορός, τετρακαγκελίσματα.
Τετρακαγκελίσματα και κλωθογυρίσματα
και κλωθογυρίσματα και στον πέρα μαχαλά.
Και στον πέρα μαχαλά πέθανε μια καλογριά,
πέθανε μια καλογριά και την παν στην εκκλησιά.
Και την παν στην εκκλησιά με λαμπάδες με κεριά,
με λαμπάδες με κεριά μ΄ ασημένια θυμιατά.
Μ΄ ασημένια θυμιατά τρεις παπάδες παν μπροστά,
τρεις παπάδες παν μπροστά.....(;)
..........ψάλλοντας διαβάζοντας
Ψάλλοντας διαβάζοντας και μοιρολογίζοντας
και μοιρολογίζοντας συ που σέρνεις το χορό.
Συ που σέρνεις το χορό τράβα σιάξε το χορό,
τράβα σιάξε το χορό μα τον Άγιο Αη Γιάννη.
Μα τον Άγιο Αη Γιάννη ο χορός πάει γαϊτάνι,
ο χορός πάει γαϊτάνι μα τον Άγιο Αη Νικόλα.
Μα τον Άγιο Αη Νικόλα τι χορός θα γίνει τώρα,
τι χορός θα γίνει τώρα μα τον Άγιο Άη Σ...η (;)
μα τον Άγιο Άη Σ...η (;), αύριο βράδ΄ θα φύγουν οι ξένοι.
Αύριο βράδ΄ θα φύγουν οι ξένοι, μα τον Άγιο Κωνσταντίνο,
μα τον Άγιο Κωνσταντίνο τον χορό δεν τον αφήνω.
Τον χορό δεν τον αφήνω, μα τον Άγιο Άη Θανάση,
μα τον Άγιο Άη Θανάση, ο χορός δε θα χαλάσει.
Ο χορός δε θα χαλάσει μα τον Άγιο Άη Θανάση,
μα τον Άγιο Άη Θανάση κι ο χορός πάει θα χαλάσει!

Το Καγκελάρι, είναι η σπουδαιότερη χορευτική εκδήλωση στα Τζουμερκοχώρια. Σοβαρός, μεγαλοπρεπής, επιβλητικός και καθολικής συμμετοχής χορός. Την ονομασία του Καγκελάρι την οφείλει ή στη λέξη κάγκελο, επειδή οι χορευτές είναι τοποθετημένοι και συνδεδεμένοι όπως τα κάγκελα ή στα καγκέλια ή καγκελίσματα, τα διπλώματα, δηλαδή, του κύκλου που κάνουν οι χορευτές στο χορό.

Δείτε το video

Δεν υπάρχουν σχόλια: