Δευτέρα 22 Αυγούστου 2016

Ανθοχώρι – Βερλίγκα Περιστερίου (Λάκμου)

Το πρωί της Κυριακής 7 Ιουνίου ο Ορειβατικός όμιλος Ιωαννίνων διοργάνωσε μια ορειβατική εξόρμηση (στην οποία συμμετείχαμε και εμείς) και που ως σκοπό της είχε την ανάβαση στην «Βερλίγκα». Η «Βερλίγκα» που είναι γνωστή και ως «δρακόλιμνη» του Περιστερίου, βρίσκεται σε υψόμετρο 2050 μ. και ανήκει στα όρια της κοινότητας Χαλίκι, του πιο δυτικού χωριού του νομού Τρικάλων.

Η αφετηρία της ορειβατικής μας αυτής διαδρομής ήταν το χωριό Ανθοχώρι Μετσόβου (υψόμετρο 1040 μ.). Φτάνοντας στο χωριό ξεκινήσαμε την πορεία μας ακολουθώντας αρχικά κάποια ασημάδευτα μονοπάτια και έτσι αρχίσαμε ν’ ανηφορίζουμε λοξός αριστερά πάνω από το χωριό. Πρώτος μας προορισμός είναι η περιοχή «Πάτωμα» που βρίσκεται σε υψόμετρο 1550 μ. Προς την ίδια τοποθεσία ανηφορίζει από το χωριό κι ένας χωματόδρομος και έτσι η πορεία μας σε πολλά σημεία διασταυρώνεται μαζί του αλλά και κάποιες φορές ταυτίζεται μ’ αυτόν. Μετά από μια πορεία μικρότερης των δύο ωρών φτάσαμε στη περιοχή «Πάτωμα», όπου και κάναμε μια ολιγόλεπτη στάση πριν πάρουμε ξανά την ανηφόρα.
Ξεκινάμε και πάλι την πορεία μας και μπαίνουμε πλέον στην λακκιά του βουνού που ανοίγεται μπροστά μας. Από εδώ και πέρα αρχίζει και το πιο ανηφορικό τμήμα της διαδρομής μας. Περίπου 1 ½ με 2 ώρες χρειάστηκαν να περάσουν ώσπου να φτάσουμε στην αρχή της λακκιάς, κάτω από τις κορυφές του βουνού που πλέον ως τοίχος τις βλέπουμε να ορθώνονται μπροστά μας. Στο σημείο αυτό όπου βρισκόμαστε δεν φαίνεται πουθενά ούτε η «Βερλίγκα» αλλά δε διακρίνουμε και κάποιο σημάδι ή ένδειξη που να μας δείχνει τη σωστή κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε. Σύμφωνα με τους γνώστες του βουνού η «Βερλίγκα» βρίσκεται κάπου πίσω από το «τοίχος» των κορυφών και φυσικά από το σημείο που βρισκόμαστε δεν είναι ορατή σ’ εμάς. Οι αρχηγοί της διαδρομής μας λένε ότι πρέπει να αρχίσουμε να ανηφορίζουμε κινούμενοι λοξός προς τα αριστερά, όπως και κάναμε. Αρκετά απότομη αλλά και σχετικά σύντομη αυτή η ανηφοριά και όταν φτάσαμε στο τέρμα της είδαμε στην πίσω της πλευρά και ακριβώς κάτω μας τον χωματόδρομο που έρχεται στην περιοχή ξεκινώντας από το χωριό Χαλίκι Ασπροποτάμου.
Αρχίζουμε να κατεβαίνουνε προς τον χωματόδρομο. Φτάνοντας τον στρίβουμε δεξιά και αρχίζουμε να τον ακολουθούμε ανηφορίζοντας. Βρισκόμαστε πλέον στο τελευταίο στάδιο της διαδρομής μας. Μετά από μια πορεία 30-40 λεπτών οι αρχηγοί μας λένε ότι πρέπει να αφήσουμε τον δρόμο και να ακολουθήσουμε ένα μονοπάτι που συναντάμε στα δεξιά μας. Μπήκαμε στο μονοπάτι και χρειάστηκε μια ολιγόλεπτη πορεία ώστε ν’ ανέβουμε το ύψωμα που υπήρχε μπροστά μας και να φτάσουμε στον τελικό προορισμός της διαδρομής μας, την «Βερλίγκα».
Χρειάστηκε να κάνουμε μια ιδιαίτερα ανηφορική πορεία 4 – 4 ½ ωρών και να διανύσουμε μια απόσταση περίπου 9.6 χλμ. για να φτάσουμε σ’ ένα, αναμφισβήτητα από τα πιο όμορφα μέρη του Περιστερίου. Δυστυχώς η διαδρομή αυτή σ’ όλο της το μήκος δεν είχε πουθενά σήμανση και έτσι αν κάποιοι που δεν γνωρίζουν τα μέρη αυτά θελήσουν να την κάνουν είναι πολύ πιθανό να ταλαιπωρηθούν αρκετά.
Η «Βερλίγκα» αν και συχνά ανγράφεται ως «Δρακόλιμνη του Περιστερίου» στην πραγματικότητα δεν είναι λίμνη. Πρόκειται για κάποια ρέματα που δημιουργούνται στην περιοχή από το λιώσιμο των χιονιών. Τα τρεχούμενα και πολύ κρύα νερά τους διασχίζουν φιδωτά ένα μικρό οροπέδιο, στην άκρη του οποίου υπάρχει μια τρύπα η οποία τα απορροφά. Είναι μια όμορφη και σίγουρα ασυνήθιστη εικόνα που σύμφωνα με την παράδοση η δημιουργία της οφείλεται σε έναν φιδόμορφο δράκο που ζούσε κάποτε εδώ, χωμένος βαθιά μέσα στην γη. Λέγεται ότι κάποια στιγμή και για άγνωστο σ’ εμάς λόγο, ο δράκος αυτός ξεπετάχτηκε από τους βράχους της περιοχής και βρέθηκε να κινείται πάνω στη γη. Η διάρκεια της παραμονής του στην επιφάνεια ήταν πολύ σύντομη αφού γρήγορα βρήκε μια τρύπα στο έδαφος και ξαναχώθηκε μέσα στη γη, για να εξαφανιστεί από τότε μια και για πάντα. Τα ίχνη όμως που δημιούργησε το σύντομο αυτό πέρασμα του από το σημείο αυτό, έμειναν να μας τον θυμίζουν. Σ’ αυτά κυλούν τα νερά της «Βερλίγκας» ενώ από την τρύπα όπου μπήκε και χάθηκε ο δράκος, «εξαφανίζεται» και το νερό της. Βέβαια αυτό μας εμφανίζεται ξανά λίγο πιο κάτω και από εκεί αρχίζει η δημιουργία του Ασπροποτάμου ( Αχελώου).
Το όνομα της τοποθεσίας («Βερλίγκα») είναι βλάχικο και σημαίνει στρογγυλή (στριφτή)ενώ η περιοχή ανήκει στο χωριό Χαλίκι (νομού Τρικάλων). Τους καλοκαιρινούς μήνες, που τα χιόνια πλέον εξαφανίζονται από τις πλαγιές του Περιστερίου το νερό των ρεμάτων της «Βερλίγκας» σταδιακά «πίνεται» από το έδαφος και έτσι μετά
τον Ιούλιο τόσο αυτά όσο και τα νερά κάποιων καταρρακτών που συναντήσαμε στο τελευταίο τμήμα της διαδρομής μας εξαφανίζονται.