Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Πώς οι 9 ιδιωτικοποιήσεις έγιναν 19

Το αναθεωρημένο σχέδιο ανάπτυξης του ΤΑΙΠΕΔ που ενέκρινε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) και παραμένει μέχρι αυτή την ώρα εμπιστευτικό.
Σύμφωνα με το πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Fund), προχωρούν όχι μόνο οι εννέα ιδιωτικοποιήσεις του καλοκαιριού, αλλά συνολικά 18 ιδιωτικοποιήσεις, ενώ η 19η που αναφέρεται στο σχέδιο, δηλαδή τα ΕΛΤΑ, θα προχωρήσει από το νέο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων. Σε αντίθεση δηλαδή με όσα μετέδιδαν μήνες τώρα υπουργοί της κυβέρνησης, οι οποίοι από τον Ιούλιο του 2015 μιλούσαν μόνο για την υποχρέωση υλοποίησης εννέα ιδιωτικοποιήσεων. Σύμφωνα με το σχέδιο:
  • Τα ΕΛΤΑ θα μεταφερθούν στο νέο ταμείο, ενώ θα προηγηθεί σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, που θα ετοιμαστεί έξι μήνες πριν την μεταφορά της στο νέο φορέα.
  • Για τη ΔΕΠΑ, το ΤΑΙΠΕΔ θα προσλάβει συμβούλους μέσα στο καλοκαίρι, θα εξεταστούν όλες οι πιθανές εναλλακτικές αξιοποίησης και στη συνέχεια θα ξεκινήσει νέος διαγωνισμός.
  • Για την ΕΥΔΑΠ, έχει επιλεγεί η πώληση του 11% της εταιρείας (το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί το 27% των μετοχών), έπειτα από την ακύρωση της μεταφοράς του 34% των μετοχών από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, το κράτος θα πρέπει να διατηρεί τουλάχιστον το 50% συν μία μετοχή της εταιρείας, άρα μπορεί να πουληθεί μόνο μειοψηφικό μερίδιο.
Τα κύρια θέματα, σημειώνεται, είναι το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσουν επιστροφή κεφαλαίου προς τους μετόχους. Το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να βρει συμβούλους έως τον Σεπτέμβριο και

 παράλληλα θα πρέπει να εκπονηθεί επιχειρησιακό σχέδιο.
  • Για την ΕΥΑΘ, η ιδιωτικοποίηση της οποίας έχει ανασταλεί λόγω της ίδιας απόφασης του ΣτΕ, προγραμματίζεται η πώληση του 23% των μετοχών (από το 74% που διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ). Σύμβουλοι θα πρέπει να προσληφθούν έως τον Σεπτέμβριο. Επίσης, θα πρέπει να γίνει διερεύνηση εναλλακτικών μεθόδων για την πώληση του 23% των μετοχών, ενώ δρομολογείται τόσο νέο επιχειρησιακό σχέδιο όσο βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου και αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ της εταιρείας και του Δημοσίου.
  • Για τη ΔΕΗ για την οποία προωθείται η πώληση του 17% των μετοχών, σημειώνεται ότι επίκειται σχεδιασμός για την εξαγορά του ΑΔΜΗΕ από το ελληνικό κράτος, την διατήρηση του 51% της εταιρείας από το δημόσιο και την πώληση του 20% σε στρατηγικό επενδυτή με διάθεση μέσω χρηματιστηρίου του 29% των μετοχών. Οι σύμβουλοι θα προσληφθούν μέχρι τον Σεπτέμβριο, ενώ η στρατηγική θα αποφασιστεί από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ.
  • Για τον ΟΤΕ αναφέρει ότι το δημόσιο θα πουλήσει το 5% των μετοχών (από το 6% + 4% που διαθέτει) με τους συμβούλους να επιλέγονται τον Μάιο.
  • Για τα ΕΛΠΕ, στα οποία το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί το 35% των μετοχών, σημειώνεται ότι εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια για την αξιοποίηση της εταιρείας. Οι σύμβουλοι θα προσληφθούν έως τον Σεπτέμβριο για την αξιολόγηση εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών.
  • Για την Εγνατία και τους κάθετους άξονές της, που θα παραχωρηθούν για 35 χρόνια, σημειώνεται ότι οι τρεις σύμβουλοι (νομικός, τεχνικός, οικονομικός) θα προσληφθούν μέσα στον Μάιο, ενώ ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, αναφέρεται ότι εκκρεμούν μία σειρά από δράσεις από την πλευρά της κυβέρνησης.

  • Για τις μαρίνες, οι οποίες θα παραχωρηθούν για 40 χρόνια, αναφέρεται ότι θα προσληφθούν άμεσα σύμβουλοι, ενώ σημειώνεται ότι ένας αριθμός μαρίνων, μικρών λιμένων και λιμενικών αρχών τελούν υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες, συνεχίζει, για τον Άλιμο και τη Χίο ολοκληρώθηκαν χωρίς επενδυτικό ενδιαφέρον και θα εκκινήσουν εκ νέου. Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αξιολογεί τις επιλογές του και εκκρεμούν οι τελικές αποφάσεις. Επίσης, μνεία γίνεται στην παραχωρούμενη για 40 χρόνια μαρίνα της Πύλου, η οποία βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού με 8 επενδυτές να έχουν προεπιλεγεί. Η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων τελεί υπό την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού από τον Ιανουάριο του 2016. Το ΥΠΠΟ έχει ζητήσει δύο επιπρόσθετες μελέτες που παραδόθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ τον Μάρτιο του 2016.
  • Για τους διαγωνισμούς πώλησης ακινήτων μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών σημειώνεται ότι εκκρεμεί η υπογραφή συμβολαίων από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ για το ακίνητο της οδού Φλωρίνης και την έκταση του Αγίου Μάμα στην Χαλκιδική. Επίσης, γίνεται αναφορά στον ηλεκτρονικό διαγωνισμό VI για την πώληση ακινήτων σε Μύκονο, Πήλιο, Ηλεία, Εύβοια, Αχαία, Σέρρες και Λέσβο, καθώς και για την 50ετη παραχώρηση ενός κτιρίου στη Ρόδο.
  • Για το αεροδρόμιο της Αθήνας σημειώνεται ότι έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μεταξύ της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ και του ΤΑΙΠΕΔ για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης. Η πώληση του 30% των μετοχών θα εξεταστεί από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρει το πλάνο ανάπτυξης, το οποίο σημειώνει ότι η μέθοδος και η χρονική συγκυρία θα αποφασιστούν σε κατοπινό στάδιο.
  • Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ απλώς αναφέρεται ότι οι διαγωνισμοί τελούν σε εξέλιξη με τις προσφορές να αναμένονται στις 31 Μαΐου (δόθηκε παράταση για τις 22 Ιουνίου).
  • Για τα περιφερειακά αεροδρόμια αναφέρει ότι τα οικονομικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη για το δημόσιο προσεγγίζουν τα 4,6 δισ. ευρώ - πέρα από το τίμημα του διαγωνισμού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, την κατανομή μέρους από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη (28,5%) και τις ετήσιες πληρωμές ύψους 23 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η παράδοση των αεροδρομίων αναμένεται τον Νοέμβριο του 2016, σύμφωνα με το έγγραφο.
  • Για τον ΟΛΘ σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% βρίσκεται στη δεύτερη φάση, με οκτώ ενδιαφερόμενους επενδυτές (APM, Deutsche Invest, ICTSI, Duferco Participation, Mitsui & Co, P&O Steam Navigation, Russian Railways JSC/GEK TERNA, Yilport Holding). Οι επενδυτές έχουν λάβει πρόσβαση στο data room, σημειώνεται άλλα όχι στο πλήρες πακέτο τεκμηρίωσης. Η πλειοδοτική διαδικασία θα ξεκινήσει στο τρίτο τρίμηνο του 2016, σημειώνεται. Τα κύρια ζητήματα είναι η ολοκλήρωση του σχολιασμού της σύμβασης παραχώρησης από τα υπουργεία (ολοκληρώθηκε στη συνέχεια), η μετατροπή της ρυθμιστικής αρχής λιμένων σε ανεξάρτηση αρχή και η επάνδρωσή της και η μεταφορά διοικητικών αρμοδιοτήτων από τον ΟΛΘ στην αρχή λιμένων.



  • Για τον ΟΛΠ αναφέρεται ότι η σύμβαση παραχώρησης θα κυρωθεί από τη Βουλή μέσα στον Μάιο. Εκκρεμεί η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (με αίτηση της Cosco), η μετατροπή της ρυθμιστικής αρχής λιμένων σε ανεξάρτηση αρχή και η μεταφορά διοικητικών αρμοδιοτήτων από τον ΟΛΠ στην ίδια αρχή ή το δημόσιο. Σημειωτέον ότι η συμφωνία πώλησης του 67% των μετοχών υπεγράφη. Οι κινέζοι προσέφερεαν τίμημα 368,5 εκατ. ευρώ. Η συνολική αξία της συναλλαγής φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία.
  • Για τον ΔΕΣΦΑ, για τον οποίο έχει επιλεγεί έπειτα από διαγωνισμό η Αζερική SOCAR για την αγορά του 66% των μετοχών της εταιρείας, επισημαίνεται ότι υπάρχει διαπραγμάτευση μεταξύ των Αζέρων και τρίτων μερών για την εξαγορά μειοψηφικού μεριδίου της εταιρείας, έπειτα από την παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ. Επίσης, τελεί υπό αναθεώρηση η τιμολογιακή πολιτική. Η συναλλαγή θα πρέπει να εγκριθεί από την Κομισιόν.
  • Για την Αφάντου σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% των δύο εταιρειών ειδικού σκοπού (προτιμητέος επενδυτής η M.A. Angeliades για την πρώτη εταιρεία και η T.N Aegean Sun Investment για την δεύτερη) έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και το σχέδιο ανάπτυξης έχει πάρει πράσινο φώς από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ωστόσο, εκκρεμεί μία τροποποίηση του σχετικού προεδρικού διατάγματος για την διόρθωση της συνολικής περιοχής της έκτασης που θα πρέπει να εγκριθεί από το ΣτΕ. Επίσης, αναμέται και η σχετική έγκριση από την κεντρική διοίκηση.
  • Για τον Αστέρα σημειώνεται ότι το ΣτΕ απέρριψε το προεδρικό διάταγμα για το σχέδιο ανάπτυξης του συγκεκριμένου asset και τελεί υπό εκπόνηση νέο αναθεωρημένο, που θα ακολουθεί τις παρατηρήσεις του ΣτΕ με στόχο την έγκρισή του έως τα τέλη Απριλίου. Σημειωτέον ότι επενδυτής είναι το fund τουρκικών και αραβικών συμφερόντων Jermyn.
  • Για το Ελληνικό επισημαίνεται ότι η σύμβαση παραχώρησης με τον προτιμητέο επενδυτή θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή, σε συνέχεια υπογραφής μνημονίου κατανόησης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτή (Lamda development), κάτι που αναμενόταν, σύμφωνα με το πλάνο ανάπτυξης, στις 15 Απριλίου. Το συνολικό τίμημα της σύμβασης που υπεγράφη στις 14 Νοεμβρίου 2014, είναι 915 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση με τον θεσμό της επιφανείας για 99 χρόνια. Ολες οι εκκρεμότητες από πλευράς Δημοσίου (π.χ. μεταφορά κρατικών φορέων από την περιοχή) θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 16 Νοεμβρίου 2016.

Δεν υπάρχουν σχόλια: